De Amerikaanse aanbieder van internettelevisie Netflix, die ook in Nederland actief is, heeft in de maanden juli, augustus en september minder abonnees geworven dan verwacht. Klanten blijken sterk prijsgevoelig.

Dat bleek uit de resulaten over het derde kwartaal van dit jaar, die Netflix woensdag bekend maakte.

Het Amerikaanse Netflix, dat via abonnementen op internet tv-series en films aanbiedt, wist in de maanden juli, augustus en september drie miljoen nieuwe klanten te strikken, waarvan 1 miljoen in de VS. Die aanwas was kleiner dan het bedrijf had voorspeld.

In de nabeurshandel in de Verenigde Staten reageerden beleggers zwaar teleurgesteld. Het aandeel Netflix kelderde met liefst 26 procent. Dit jaar was het aandeel Netflix tot woensdag juist 22 procent gestegen.

Internet-tv Netflix: klanten prijsgevoelig

Netflix wordt gezien als een geduchte concurrent van traditionele aanbieders van tv en heeft grote ambities. Eind september had het bedrijf wereldwijd bijna 51 miljoen betalende klanten en dat moet nog fors meer worden. Maar het bedrijf moet ook op de kosten letten.

Eerder dit jaar verhoogde Netflix de abonnementsprijs met 1 dollar naar 8,99 dollar per maand voor nieuwe klanten (in Nederland kost een abonnement 7,99 euro per maand). Dit blijkt invloed te hebben op de snelheid waarmee het bedrijf nieuwe klanten werft.

Iets minder klanten erbij

In de Verenigde Staten kwamen er in het derde kwartaal van dit jaar 980 duizend klanten bij, tegen 1,3 miljoen nieuwe klanten in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Voor de laatste drie maanden van dit jaar rekent Netflix in de VS op 1,85 miljoen nieuwe klanten, terwijl er in het slotkwartaal van 2013 2,33 miljoen nieuwe klanten bijkwamen in de VS.

Buiten de VS wierf Netflix in het derde kwartaal 2,04 miljoen klanten, minder dan de verwachte 2,36 miljoen klanten. Wel wist het de verliezen beperkt te houden tot 33 miljoen dollar. Netflix had gewaarschuwd dat de uitrol naar nieuwe landen als Duitsland en Frankrijk tot een kwartaalverlies van 42 miljoen kon leiden, maar dat is dus minder geworden.

Netflix zag zijn omzet in het derde kwartaal met bijna 40 procent groeien ten opzichte van een jaar eerder, tot 1,2 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 59 miljoen dollar, tegen 32 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2013.

Wel verwacht Netflix dat de winst in de laatste drie maanden van dit jaar ongeveer 44 procent lager uitkomt, vergeleken met de slotmaanden van 2013. Dit in verband met opstartverliezen die het gevolg zijn van de snelle expansie in Europa.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl